Η Ελλάδα με τον παλαιότερο στόλο στην Ευρώπη για άλλη μία χρονιά!
Για πολλά μπορείς να μας κατηγορήσεις τους Έλληνες αλλά αν μη τι άλλου είμαστε συνεπείς και αξιόπιστοι. Πολλές φορές, όπως αυτή, όχι επειδή το θέλουμε αλλά επειδή δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Το οικονομικο-πολιτικο-κοινωνικο περιβάλλον βλέπεις. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα όπως προέκυψε από τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) για το 2022, είναι ότι συνεχίζουμε να διαθέτουμε τον γηραιότερο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη και τον γηραιότερο στόλο ελαφριών επαγγελματικών σε ολόκληρη την Ευρώπη ενώ παραχωρούμε την πρωτιά στις κατηγορίες των μεσαίων/βαρέων επαγγελματικών και των λεωφορείων στην Ισλανδία επειδή εκτός από την συνέπεια και την αξιοπιστία μας χαρακτηρίζει ως λαό και η γενναιοδωρία!
Για να μιλήσουμε με νούμερα ώστε να έχεις ολοκληρωμένη εικόνα της κατάστασης, ο μέσος όρος της ηλικίας του στόλου των περίπου 5.5 εκατομμυρίων επιβατικών που κυκλοφορούν στην χώρα μας είναι 17.3 χρόνια με τα 4.5 εκατομμύρια εξ αυτών να έχουν ηλικία άνω των 10 ετών. Την ίδια ώρα, ο πλησιέστερος “αντίπαλος” είναι η Εσθονία με 16.6 χρόνια ενώ ο μέσος όρος για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ξεπερνά τα 12.3 έτη χάρη σε χώρες όπως η Αυστρία, η Δανία και η Ιρλανδία που έχουν μέσο όρο ηλικίας στόλου από 8.9 έως 9.1 χρόνια ενώ άτυπος πρωταθλητής σε αυτή την κατηγορία αλλά με λιγότερα από 500.000 αυτοκίνητα στην χώρα είναι το Λουξεμβούργο με 7.9 χρόνια!
Η κατάσταση είναι εξίσου τραγική στα βαν όπου η Ελλάδα κρατά τα σκήπτρα με μέσο όρο ηλικίας τα 21.4 έτη και μονάχα την Πορτογαλία και την Ρουμανία να προσπαθούν να μας ανταγωνιστούν με θλιβερές επιδόσεις καθώς η πρώτη σταματά στα 15.5 χρόνια και η δεύτερη στα 15.8. Για την ιστορία, ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 12.5 χρόνια οπότε δεν απέχουμε πολύ από το double score ενώ αναμενόμενα, χώρες όπως η Αυστρία, η Δανία, η Σουηδία και άλλες έχουν τον στόλο των ελαφριών επαγγελματικών να μην ξεπερνά τα 9 χρόνια περίπου σε ηλικία! Όσον αφορά στα βαριά φορτηγά και τα λεωφορεία, η Ισλανδία δείχνει τον δρόμο με διαφορά ελάχιστων μηνών από εμάς αλλά για άλλη μία φορά εμείς και οι… αδερφοί Ισλανδοί παίζουμε σε εντελώς διαφορετικό επίπεδο σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη καθώς ο μέσος όρος στα φορτηγά είναι 13.9 έτη και στα λεωφορεία 12.5. Τι να μας πούνε εμάς που τα αφήνουμε να ωριμάζουν σαν το καλό κρασί με το μέσο φορτηγό να είναι 23 ετών νεότατο και τα λεωφορεία να είναι σχεδόν ανήλικα με μέσο όρο τα 18.8 χρόνια; Φυσικά, δεν χρειάζεται κάποιος να έχει πτυχία για να αντιληφθεί τον αντίκτυπο που έχουν όλα αυτά τα απαρχαιωμένης τεχνολογίας οχήματα στην υγεία μας, το περιβάλλον αλλά και την ασφάλεια αλλά δυστυχώς, αυτή είναι η κατάσταση και θα πάρει πολλά χρόνια να αλλάξει.
Από την άλλη, η ηλικία του στόλου των επιβατικών κατά κύριο λόγο στην Ελλάδα αλλά και οι πολιτικές που εφαρμόζονταν τα προηγούμενα χρόνια συμβάλλουν στην δημιουργία ενός ενδιαφέροντος τοπίου όσον αφορά στο μείγμα καυσίμου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν. Ενώ στη συντριπτική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών τα ποσοστά των βενζινοκίνητων και των πετρελαιοκίνητων οχημάτων είναι σε μεγάλο βαθμό μοιρασμένα, στην Ελλάδα σχεδόν το 90% των αυτοκινήτων είναι βενζινοκίνητα, με ένα 8.7% να αφορά τα πετρελαιοκίνητα και ότι… περισσεύει να σχετίζεται με νέες τεχνολογίες. Τα αμιγώς ηλεκτρικά πάντως αναπαριστούν ένα ποσοστό της τάξης του 0.1% επί του συνόλου των αυτοκινήτων της χώρας ενώ ίδιο είναι και το ποσοστό των plug-in υβριδικών και αυτών που κινούνται με φυσικό αέριο ή LPG. Μονάχα τα υβριδικά αγγίζουν το 1.2% τη στιγμή που ο μέσος όρος για τα βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, ηλεκτρικά, plug-in και υβριδικά στην Ευρώπη είναι 50.6%, 40.8%, 1.2%, 1.0% και 3.1% αντίστοιχα.
Κάτι ακόμα ενδιαφέρον που προκύπτει από τα στοιχεία της ACEA έχει να κάνει με τον αριθμό των αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους που στην Ελλάδα, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη άλλωστε, αυξάνεται κάθε χρόνο. Από το 2018 οπότε στην χώρα μας υπήρχαν 481 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, έχουμε φτάσει στο 2022 να έχουμε 525 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους. Τι να πει κανείς; Και του χρόνου με υγεία;
πηγη: enkinisi.gr